Сімейні справи, або міфи у смітник!

Давайте поговоримо про сім’ю – поняття, яке стає каменем спотикання щоразу, коли мова заходить про гомосексуалів та їхні взаємини з партнерами і родичами. Інша справа, що ядерна гетеросексуальная сім’я сьогодні перестала бути еталоном. Просто не всі готові цей факт прийняти.

У країнах, що легалізували ті чи інші форми одностатевих союзів, гомосексуальні сім’ї давно включені в соціальний контекст. Шлюби, розлучення, усиновлення, виховання дітей, спільні податкові декларації, права спадкування та багато іншого – все це в рівній мірі стало доступно там як гетеросексуалам, так і геям. А ось на наших територіях завжди починається стара пісня про головне: “руйнівників сімейних цінностей” і “пропаганду гомосексуалізму”.

На перший погляд, ми всі розуміємо, що таке сім’я. Хоча насправді просте визначення для цього поняття немає. Якщо в загальних рисах, то сім’я – це група людей, яка існує на основі шлюбу, кровного споріднення або усиновлення. Однак сьогодні ця дефініція здається занадто примітивною і не встигає за соціокультурними змінами, що відбуваються в суспільстві. Ось лише кілька тенденцій, які наочно це ілюструють:

– дітей виховує все більша кількість неодружених пар;
– все більше одружених пар не хоче заводити дітей;
– все більше гомосексуальних пар виховує дітей;
– все більше самотніх жінок виховує дітей без участі партнера чоловічої статі;
– все більше людей живуть разом, не вступаючи в офіційний шлюб.

Професор соціології Університету Індіани Брайан Пауелл зайнявся дослідженням подальшого розвитку поняття “сім’я” в американському суспільстві. “Ми з’ясували, що люди відходять від традиційного визначення сім’ї і вибирають більш сучасне, яке включає в себе набагато більше варіантів спільного проживання і охоплює більш широку групу людей”, – стверджує Пауелл. Він грунтується на результатах трьох соціологічних опитувань, проведених ним з 2003 по 2010 роки. А також на думках більш ніж 2300 осіб, які брали в них участь.

Результати були такі. У 2010 році 99,8% американців погодилися з тим, що чоловік і дружина, які мають дітей, вважаються сім’єю. 92% опитаних заявили, що сім’єю повинні вважатися чоловік і дружина, які не мають дітей. Що ж стосується неодружених пар, то 39,6% респондентів вважають: чоловіка і жінку, які живуть разом і ведуть спільне господарство поза шлюбом, можна вважати сім’єю. При цьому аналогічну пару, але вже з дітьми, сім’єю готові були назвати 83% опитаних.

А тепер найцікавіше: у 2010 році 33 відсотки американців визнали, що сім’єю є одностатева пара, 64 відсотки готові були погодитися з цим твердженням у випадку, якщо така пара заводить дітей. Для порівняння: за сім років до цього американців, які вважають сім’єю двох геїв або лесбійок, було значно менше. Сьогодні ж відповідно до результатів опитувань Інституту Геллапа і інших впливових соціологічних структур, більше 50 відсотків американців виступають за легалізацію гей-шлюбів – отже, вважають одностатеві сім’ї гідними поваги і рівними собі. Так що люди нині переглядають погляди на мистецтво. Причому, не тільки на одностатеві пари, а й на поняття сім’ї в цілому.

У суспільства більше немає єдиного визначення сім’ї і уявлення про неї. Сучасний феномен існування різноманітних сімейних форм (в тому числі і гетеросексуальних) означає фактичну марність поняття “традиційна сім’я”, яке часто використовується як еталон, нав’язуваний гетеронормативним суспільством у якості якоїсь усередненної моделі. Традиційний погляд на сім’ю характеризується кількома міфами, тісно пов’язаними з виборчим сприйняттям і культурними цінностями щодо того, що вважається правильним і повноцінним для сім’ї. Тому, розглядаючи поняття “сім’я”, ми повинні відмовитися від його міфологічної оцінки і враховувати ключові характеристики, властиві сучасним сім’ям у всьому їх різноманітті.

Застаріле і неакуратне визначення сім’ї як союзу чоловіка і жінки піддає дискримінації не тільки гомосексуальні союзи, але і неповні сім’ї, а також багато інших типів сімей, які не вписуються в ці вузькі рамки. Більш того, через незбалансоване сімейне законодавство можуть постраждати і гетеросексуальні родичі одностатевих пар. Наприклад, батькам лесбійки відмовлять в юридичному статусі бабусі і дідусі, якщо держава не визнає відносини їхньої дочки і той факт, що вона є матір’ю народженої її партнеркою дитини, нехай і небіологічною. У разі смерті батьків дитини і відсутності родичів з боку біологічної матері вона буде визнана сиротою, хоча насправді це не так.

Найсильніший вплив дискримінаційного законодавства відчувають на собі трансгендери. Зрозуміло, у всіх юрисдикціях, де різностатевих бажаючих вступити в шлюб осіб не є обов’язковою умовою, ускладнень для них не виникає. Деякі юрисдикції визнають офіційну процедуру зміни статі, що дозволяє трансгендерним чоловікам і жінкам укладати шлюб на законних підставах відповідно до обраної гендерної ідентичністі.

Проте, в більшості випадків трансгендери стикаються з серйозними забобонами, упередженістю та необ’єктивністю з боку системи судів у сімейних справах. Зокрема, одному з трансгендерних батьків, який переживає процес розлучення, можуть відмовити в праві опікунства або відвідування дитини. Ось чому такі батьки вважають за краще приховувати свій статус, намагаючись уникнути повної втрати контакту з власним спадкоємцем. Крім того, трансгендери, які перебувають у шлюбі, часто живуть в стані невизначеного правового статусу шлюбу в силу невиразного законодавства.

У деяких штатах США шлюби, укладені між транссексуалами і особами протилежної статі, визнаються дійсними. У той час як суди інших штатів вважають їх незаконними. Ось яскравий приклад з Канзасу, де один з недавніх судових розглядів торкнулося транссексуальної вдови, чий чоловік помер, не залишивши заповіту. Після смерті чоловіка жінка мала успадкувати його майно, однак син покійного заявив, що оскільки його мачуха народилася чоловіком, вона повинна вважатися особою чоловічої статі. Отже, її шлюб з батьком слід визнати недійсним – адже одностатеві шлюби в Канзасі Дозволені! Верховний суд штату з цим твердженням погодився, навіть не дивлячись на те, що в свідоцтві про народження вдови її стать була змінена на жіночу задовго до того, як вона вийшла заміж.

Все це зайвий раз підкреслює необхідність трансформації визначення “сім’я” і “шлюб”, щоб виключити привілейованість гетеросексуальних пар, які єдині відповідають сьогодні вимогам так званої “традиційної сім’ї”, і захистити інтереси всіх інших.

 

За матеріалами: Гей-альянс Україна

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *